TUGASAN GKB 1053 : KEMAHIRAN BELAJAR

       ISI KANDUNGAN



Muka Surat




BORANG MAKLUM BALAS
i

SOALAN TUGASAN


RUBRIK PEMARKAHAN

1.0
PENDAHULUAN
1
2.0
LITERASI MAKLUMAT
1
3.0
THE BIG 6
1-2

3.1
Definisi tugasan



3.1.1

Rangka keseluruhan proses menyelesaikan tugasan
2-4



3.1.2              

Cara dan idea persembahan tajuk tugasan dan blog                    
        

        4

3.2
Strategi pencarian maklumat



3.2.1

Sumber-sumber yang boleh dirujuk

4


3.2.2
Pemilihan sumber yang lebih baik
4-5

3.3
Mengenalpasti lokasi dan akses maklumat
5

3.4
Penggunaan maklumat yang dikenalpasti
5-6

3.5
Penyusunan dan persembahan maklumat



3.5.1

Proses mengemaskini maklumat yang sedia ada

6


3.5.2

Langkah memasukkan unsur-unsur menarik yang relevan
6

3.6
Penilaian produk (blog) dan proses yang dilalui
6-7
4.0
RUMUSAN
7

RUJUKAN
8-9

LAMPIRAN
10









            1.0     PENDAHULUAN

Pendidikan mendukung peranan yang tidak kurang pentingnya dalam pembangunan sesebuah negara terutamanya bagi negara sedang membangun seperti Malaysia. Pendidikan boleh dikatakan sebagai salah satu aspek yang amat penting dalam usaha menampilkan rakyat Malaysia yang holistik, berketerampilan, berdaya saing serta berakhlak mulia.
Dalam usaha memajukan tahap pendidikan negara kita, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) 2015-2025 telah diperkenalkan bagi memartabatkan sistem pendidikan tinggi Malaysia dan menentukan hala tuju pendidikan tinggi negara sekali gus menjayakan hasrat murni kerajaan dalam pembangunan negara iaitu Misi Nasional dan juga Wawasan 2020. Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ini, lima aspirasi sistem pendidikan yang menitikberatkan akses, ekuiti, kualiti, kecekapan dan juga perpaduan diyakini akan memacu transformasi negara terutamanya dari segi pendidikan.

            2.0         LITERASI MAKLUMAT

Menurut Doyle C (1094), literasi maklumat ditakrifkan sebagai “kebolehan untuk mengakses, menilai dan menggunakan maklumat dari pelbagai sumber. ” Secara umum, literasi maklumat boleh diertikan sebagai suatu kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang diperlukan dan merangkumi kebolehan mencari dan memperoleh maklumat dalam apa jua format dan memanfaatkan maklumat tersebut secara maksimum. Literasi maklumat juga merupakan keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat bagi membantu membuat pemilihan dan penyelesaian masalah secara efektif.

Literasi maklumat adalah amat penting memandangkan maklumat berperanan penting dalam kehidupan manusia. Pelajar patutlah mengetahui cara yang teratur lagi tepat untuk mengenalpasti maklumat yang relevan di samping belajar untuk menjadikan sumber maklumat sebagai punca ilmu dan pembelajaran. Literasi maklumat boleh dikatakan penting khasnya terhadap pelajar memandangkan pelajar dapat terlibat secara langsung dengan sumber pembelajaran agar pembelajaran mereka lebih menarik dan berkesan. Literasi maklumat turut memainkan peranan untuk melatih pelajar memanfaatkan kemahiran belajar dan menghayati konsep pendidikan seumur hidup pada hari muka.

            3.0     THE BIG 6

The Big 6 (Model enam Kemahiran Besar) merupakan satu model proses pembelajaran melalui penyelesaian masalah yang dicipta oleh dua orang warga Amerika Syarikat iaitu Mike Eisenberg dan Bob Berkowitz pada tahun 1987. The Big Six merangkumi 6 aspek iaitu definisi tugasan, strategi pencarian maklumat, pengenalpastian lokasi dan akses maklumat, penggunaan maklumat yang dikenalpasti, penyusunan dan persembahan maklumat dan yang terakhir ialah penilaian produk (blog) dan proses yang dilalui. The Big Six telah mendedahkan pelajar kepada pelbagai sumber, teknik pencarian maklumat dan cara persembahan maklumat dalam bentuk yang berkesan lagi menarik yang dapat digunakan bagi pembelajaran sepanjang hayat.



3.1     DEFINISI TUGASAN

3.1.1    Rangka keseluruhan proses menyelesaikan tugasan

Tajuk tugasan ini terpulang kepada unit masing-masing. Oleh sebab unit R4 major dalam kursus Bahasa Cina, maka tajuk tugasan unit kami terbuka kepada apa-apa tajuk sahaja mengikut kehendak individu. Tajuk tugasan ini berkenaan dengan perayaan masyarakat Cina. Maklumat yang perlu dalam menyempurnakan tugasan ini telah ditunjukkan secara ringkas dalam bentuk peta minda dalam Rajah 1 di bawah. Rajah 2 pula menunjukkan proses penyempurnaan tugasan dalam bentuk Gantt Chart. 

Rajah 1 Peta Minda




Rajah 2 Gantt Chart

Pada akhir tugasan ini, diharapkan bahawa produk yang akan dipersembahkan kepada pensyarah adalah menarik, teratur, jelas dan juga terperinci. Panjang tugasan yang diamanahkan haruslah lebih kurang 1500 patah perkataan dan perlulah disempurnakan dalam tempoh 1 bulan serta dihantar kepada pensyarah pada 28 Ogos 2015.

3.1.2    Cara dan idea persembahan tajuk tugasan dan blog      

Tajuk yang saya pilih ialah perayaan masyarakat Cina. Lantaran itu, saya telah menggunakan kata kunci seperti ‘perayaan Cina’, ‘Tahun Baru Cina’ dan ‘kebudayaan Cina’ untuk mengakses maklumat yang berkenaan. Soalan seperti ‘apa’, ‘mengapa’, ‘bila’, ‘bagaimana’, ‘di mana’ tentang perayaan Cina perlu saya jawab sewaktu menyiapkan tugasan. Maklumat seperti gambar, video ataupun peta minda boleh dicari untuk persembahan tugasan yang lebih menarik.

Cara penulisan rujukan hendaklah mengikut format American Psychological Association (APA). Cara penulisan rujukan ini boleh digunakan secara meluas dan selaras baik untuk sumber buku, jurnal mahupun Internet.

3.2       STRATEGI PENCARIAN MAKLUMAT

3.2.1    Sumber-sumber yang boleh dirujuk

Sebelum memulakan pencarian, pemahaman tentang perayaan-perayaan masyarakat Cina yang sedia ada, asal-usul perayaan, cara perayaan diraikan, persiapan sebelum perayaan, dan juga pelbagai aspek amalan perayaan masyarakat Cina. Bagi mendapatkan maklumat yang terperinci lagi relevan dengan tajuk tugasan saya, sumber-sumber seperti Internet, buku-buku, jurnal, majalah dan juga surat khabar merupakan antara pilihan yang sedia ada dan sesuai untuk digunakan.

3.2.2    Pilihan sumber yang lebih baik

Dalam serba sumber pilihan tersebut, jenis sumber yang terbaik ialah Internet dan juga buku-buku. Hal ini demikian kerana Internet dan juga buku-buku merupakan sumber yang senang diperoleh dalam kehidupan seharian kita. Lazimnya, banyak maklumat serta informasi yang tidak terdapat dalam Internet dapat kita peroleh dari buku dan kebanyakan maklumat berada dalam bentuk yang teratur, jelas dan telah dikemaskinikan. Bagi Internet, dengan adanya akses Internet, pelbagai jenis maklumat sama ada dalam bentuk nota, gambar, video ataupun dalam bentuk peta minda senang didapatkan dan senang untuk difahami. Kadang-kala kita boleh memperoleh banyak maklumat dalam masa yang singkat untuk dimuaturunkan dan disimpan sebagai fail PDF untuk kegunaan kelak dengan cepat, senang dan mudah.       

3.3       MENGENALPASTI LOKASI DAN AKSES MAKLUMAT

Bagi memperoleh maklumat yang diperlukan dalam menyiapkan tugasan, saya telah mencari buku-buku yang berkaitan dengan perayaan Cina, kebudayaan Cina atau sejarah China yang terdapat dalam perpustakaan Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh. Saya telah meminjam buku-buku yang relevan serta dapat membantu dalam penghasilan tugasan saya supaya senang untuk dirujuk apabila perlu. Namun demikian, buku-buku yang telah saya pinjamkan merupakan buku Bahasa Cina. Untuk menyempurnakan tugasan, penterjemahan maklumat yang telah saya peroleh kepada Bahasa Melayu adalah diperlukan. Maklumat yang didapatkan dalam buku semata-mata adalah tidak memadai. Oleh sebab itu, saya turut melayari Internet untuk mengakses maklumat yang lebih lanjut bagi menyiapkan tugasan dengan lebih menarik dan terperinci. Dalam tempoh masa seminggu, saya telah banyak mencari maklumat yang berkenaan dan padat baik dari Internet mahupun dari buku-buku. Pendekatan yang telah digunakan dalam pencarian buku ialah mengikut jenis dan kategori buku. Selepas itu, isi kandungan ataupun pada seksyen bibliografi, kata kunci yang berkenaan telah dicari dan kaitan dengan tajuk telah dikenalpasti sebelum buku dipinjam sebagai rujukan. Bagi informasi dalam Internet, kata-kata kunci telah digunakan dan maklumat yang diperoleh telah saya bandingkan dan dimuaturunkan untuk memudahkan penggunaan.

3.4       PENGGUNAAN MAKLUMAT YANG DIKENALPASTI

Maklumat yang telah diperoleh serta dikenalpasti kaitannya dengan tajuk tugasan boleh dikatakan agak padat dan terperinci memandangkan tempoh masa empat hari telah digunakan untuk pengumpulannya. Ada maklumat dari sumber-sumber tersebut yang memberikan penerangan yang agak jelas dan terperinci manakala ada yang lebih mudah untuk pemahaman pada peringkat awal. Maklumat yang lebih senang untuk difahami telah dipilih untuk pendedahan awal. Selepas saya dapat memahami konsep keseluruhan, barulah saya memilih informasi yang lebih mendalam untuk penghayatan bagi keperluan penyempurnaan tugasan dan persembahan blog yang jelas lagi terperinci. Bagi mengeluarkan maklumat dari sumber, saya telah membuat catatan tentang maklumat secara ringkas untuk mendapatkan idea utama. Selain itu, sesetengah informasi telah dimuaturun dan dicetak untuk pembacaan. Maklumat dari sumber yang dicari memang ada yang membekalkan kata kunci yang lain untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut seperti ‘adat istiadat Cina’ dan juga ‘amalan masyarakat Cina’. Dengan berbekalkan berbagai-bagai maklumat yang padat, relevan serta terperinci, saya telah merangka draf yang pertama bagi blog saya.

3.5       PENYUSUNAN DAN PERSEMBAHAN MAKLUMAT

3.5.1    Proses mengemaskini maklumat yang sedia ada

Dengan berbekalkan maklumat yang diperoleh, dikenal pasti serta rangka keseluruhan, yang perlu dilakukan ialah membahagikan maklumat kepada kategori yang berbeza. Selepas maklumat dibahagikan, saya mulakan pengurusan dan kerja kemaskini agar rangka kasar tentang tajuk dapat dihasilkan. Maklumat akan diteliti semula dan diuruskan agar maklumat dapat disusun untuk membentuk perenggan sekali gus menghasilkan sebuah artikel yang teratur lagi jelas. Dalam blog, pelbagai jenis perayaan masyarakat Cina seperti Tahun Baru Cina dan Pesta Kuih Bulan telah diperkenalkan. Asal usul perayaan tersebut turut dimasukkan ke dalam blog bagi pengetahuan pembaca. Selanjutnya, amalan-amalan serta tradisi yang diamalkan sempena pelbagai perayaan turut dipersembahkan. Pantang larang sempena sesetengah perayaan turut dibincangkan dalam blog. Warisan perayaan-perayaan masyarakat Cina juga diperbualkan bagi menyedarkan generasi muda agar meneruskan warisan budaya masyarakat Cina.   

3.5.2    Langkah memasukkan unsur-unsur menarik yang relevan  

Dalam mempersembahkan maklumat ke dalam blog, sekadar memasukkan teks memang membosankan. Bagi memancing selera serta menarik perhatian pembaca, cara persembahan yang istimewa seperti penggunaan unsur saspens ataupun kejutan amatlah berkesan. Gambar ataupun video yang relevan lagi menarik turut penting dalam persembahan maklumat. Lagu juga boleh disertakan dalam blog untuk menenangkan hati pembaca sewaktu mengunjungi blog.

Bagi memasukkan video ataupun lagu ke dalam blog, saya telah melayari laman web youtube untuk mempelajari cara memasukkan media tersebut dan usaha saya turut membuahkan hasil.

3.6       PENILAIAN PRODUK (BLOG) DAN PROSES YANG DILALUI

Selepas selesai memuatnaikkan maklumat, kerja pemeriksaan tidak boleh diperleceh bagi memastikan kualiti tugasan dan juga blog. Hal ini penting bagi memastikan maklumat yang dipersembahkan relevan dengan soalan tugasan yang dikemukakan, disusun dengan teratur dan betul serta tugasan yang disempurnakan dapat menyelesaikan segala soalan yang sedia ada. Selepas pemeriksaan dibuat terhadap tugasan dan blog, saya dapati bahawa terdapat sesetengah penggunaan bahasa ataupun maklumat tidak begitu relevan ataupun berganda. Saya telah mengubahsuaikan bahagian yang tidak begitu memuaskan dan memastikan penulisan disokong dengan bukti dan penerangan yang kukuh. Rujukan yang digunakan telah saya catatkan sama ada dalam blogataupun dalam tugasan. Dengan ini, barulah segala usaha yang dicurahkan sebelum ini berbaloi.     

4.0       RUMUSAN  
           
Sesungguhnya, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan terhadap semua pihak yang telah menghulurkan bantuan serta memberikan sokongan kepada saya dalam proses menyempurnakan tugasan dan blog ini. Saya ingin berterima kasih kepada pensyarah tugasan unit kita, iaitu Tuan Wan Mazlan Wan Rashdi kerana banyak memberi tunjuk ajar dan panduan kepada kita dalam menyiapkan tugasan ini secara tepat, sistematik lagi berkesan. Jika ditinjau dari sudut lain, The Big Six memang banyak membantu kita dalam menghasilkan tugasan secara teratur, sistematik dan berkesan. Penggunaan kemahiran The Big Six mempercepatkan proses mencari, mengemaskini serta menyusun maklumat yang tepat di samping menjadi panduan semasa kita kehilangan hala tuju dalam menyiapkan tugasan. Lebih-lebih lagi, dalam proses menyiapkan tugasan, telah saya dapati bahawa kerja perlulah dimulakan sejak awal lagi dan perlu diselesaikan secara beransur-ansur. Pembahagian masa juga tidak boleh dikesampingkan memandangkan kita perlu menyiapkan banyak tugasan termasuklah tugasan ini dalam tempoh masa yang singkat.

Tugasan ini memang banyak menambah ilmu pengetahuan dan pengalaman saya. Sekali lagi, ingin saya sampaikan ribuan terima kasih atas peluang yang disediakan pensyarah dan juga IPG Kampus Ipoh untuk kita. Diharapkan bahawa kita masih berpeluang untuk diamanahkan projek tugasan seperti ini pada hari muka.     

RUJUKAN

BAHAN INTERNET

Wikipedia. (2015, Julai 13). Wikipedia. Retrieved Julai 31, 2015, from: https://ms.wikipedia.org/wiki/Tahun_Baru_Cina

Wikipedia. (2015, Februari 11). Wikipedia. Retrieved August 1, 2015, from: https://ms.wikipedia.org/wiki/Perayaan_Kuih_Bulan

Wikipedia. (2015, April 6). Wikipedia. Retrieved August 2, 2015, from: https://ms.wikipedia.org/wiki/Perayaan_Duan_Wu

Wikipedia. (2014, Ogos 23). Wikipedia. Retrieved August 3, 2015, from: https://ms.wikipedia.org/wiki/Perayaan_Qingming

Wikipedia. (2013, April 8). Wikipedia. Retrieved August 3, 2015, from: https://ms.wikipedia.org/wiki/Qi_Xi

Blogger. (2009, Mac 26). Blogger. Retrieved Julai 31, 2015, from: http://perayaancina.blogspot.com/

Utusan Online (2012, September 19). Retrieved August 1, 2015, from: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20120919/re_08/Antara-sejarah-mitos-perayaan-Kuih-Bulan

Hazlinda Hamzah (2011). Kosmo!  Retrieved Julai 31, 2015, from: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0202&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

BUKU-BUKU

Abdul Aziz bin Abdul Rahman (2008). Buku Teks Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan tingkatan 3. Percetakan Rina Sdn. Bhd.

Zaid Ahmad…[et al.] (2010). Buku Teks Hubungan Etnik di Malaysia. Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Lee Su Kim (1998). Malaysia Flavours : Insights into things Malaysian. Pelanduk Publications (M) Sdn. Bhd.

Chew Fong Peng (2009). Culture, Language and Literature in Malaysian Society : Plural Culture and Society in Malaysia. National Department for Culture and Arts.  




Lampiran


No comments:

Post a Comment